Spidsgatter DELFIN ex HOLIDAY, designnavn ROLLO

Fartøjsbeskrivelse for 45 m2 spidsgatter DELFIN ex HOLIDAY, designnavn ROLLO.

Oprindelig tegnede Aage Utzon båden til en konkurrence udskevet af Jysk Sejlunion i 1926. Han vandt konkurrencen i klassen 45 m2 og så vidt det har kunnet afdækkes, er båden bygget efter disse tegninger, men er aldrig blevet klasset.

Riggen er en brøkdelsrig på 45m2. Bådens hoveddimensioner længde overalt 8,44 m., bredde 2,68 m. og dybdegang 1.30 m.

Båden er designet og bygget uden motor.

Båden er  bygget i 1927 på Thisted Skibsværft til Carl Hillers, Thisted. Design-navnet var (er) ROLLO. Nybygningen blev navngivet HOLIDAY. Lauget er i besiddelse af en håndskrevet  liste over Utzons designs, skrevet af mesteren selv.

I 1942 overtog Amtslæge Folke- & Overdyrlæge Svend Larsen fra Thisted, båden.

I 1949 køber Carl Erik Palmgreen, Landskrona, båden. Carl Erik Palmgreen var svigersøn til ejeren af skonnertværftet i Landskrona, hvor båden gennemgik en ombygning af dækslayout og aptering. Båden blev ved samme lejlighed omdøbt til DELFIN.

I 1983 hjemkøber arkitekt Tom Hansen, Ålsgårde, båden. Den fik hjemhavn i Helsingør, men under en storm 2001 blev båden så skadet, at den blev sat på land.

Herefter afventede båden bedre tider. Først på land i Helsingør, og efterfølgende i et nøddehegn i Ålsgårde.

I 2018 stiftedes foreningen Maritimt Værksted HAL 16. På baggrund af det, stiftedes foreningen Bådelauget DELFIN, og båden  fik, efter ansøgning, plads i værkstedet, og restaurationen/gen-opbygningen påbegyndtes. Det har vist sig at være en større opgave end først antaget. I første omgang estimeredes et tidsforbrug på 3-4 år. Det bliver nok væsentligt mere.

Midlerne til restaureringen skaffes gennem støtte fra fonde, virksomheder og privatpersoner. Indtil videre har vi, udover kontingentet fra medlemmerne, modtaget støtte fra privatpersoner,  STARK, Veksebo Savværk og VELUX-fonden.

Lauget har 2 medlemsformer, et aktivt og et for for venner af lauget. Et aktiv medlemsskab er for dem der vil have beskidte fingre og deltage aktivt i fællesskabet omkring det praktiske arbejde med restaureringen af båden. Kendskab til bådbygning er ingen betingelse. Kontingentet for aktive er p.t. kr. 600,- årligt. Et venne-medlemsskab er for dem der vil støtte projektet og måske deltage i nogle få aktiviteter omkring foreningen. Venne-kontingentet er p.t. kr. 300,- årligt. Ønsker man medlemsskab eller bare yderligere oplysning, kan man sende en mail til skibetdelfin@gmail.com, eller telefonere til “Mester” på nr. 30 20 93 19. Eller mød op i HAL 16. Der arbejdes normalt tirsdage og torsdage.

Der kommer en dag, hvor DELFIN igen får  vand under kølen. Og hvad så?

Så skal DELFIN ud at sejle igen. Med laugets medlemmer til træf for gamle skibe og både.  Ud at udforske andre maritime miljøer, hvor ligesindede har gang i tilsvarende projekter.

Søspejdere kunne være en mulighed ….. eller måske tiligere sejlerer som ikke længere kan overkomme egen båd, men gerne vil med ud og have lidt frisk luft.

Og så bliver DELFIN forhåbentlig en blivende del af maritime miljø omkring og i Historisk Havn, Helsingør, Museet for Søfart, Maritimt Værksted HAL 16, S/S BJØRN og mange andre ligesindede.

Men det er stadig planen at DELFIN skal sejle Stockholm – retur sommeren 2027. Som 100-årig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *